جشنواره «قابهای بهشتی» میتواند با برپایی کارگاه آموزشی، مفاهیم و مصادیق عکاسی انقلاب و دفاع مقدس را از رهگذر تجارب و سوابقی که هنرمندان پیشکسوت در این عرصهها دارند، به درستی به نسل نو و جوان هنر عکاسی کشور منتقل کند.
امیرعلی جوادیان، داور چهارمین جشنواره سراسری عکس «قابهای بهشتی» در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) گفت: برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری که بتواند روایتگر دوران شکوه و سلحشوری جوانان این مرز و بوم در دفاع از کیان ایران اسلامی باشد و به نوعی در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و باور مقدس مقاومت نقش ایفا کند، در شرایط کنونی بسیار مهم و ضروری هستند.
وی گفت: جشنواره سراسری عکس «قابهای بهشتی» که اهدافی متعالی را در زمینه ترویج و بسط فرهنگ ایثار و شهادت به زبان تصویر دنبال میکند، از جمله یکی از این رویدادهای مهم هنری است که اکنون چهارمین دوره برگزاری خود را دنبال میکند و با محور قرار دادن عکاسی از یادمان و یادگارهای دوران دفاع مقدس و فرهنگ مقاومت که هماکنون نیز در جغرافیای دیگر بیرون از مرزهای ایران در حال وقوع است سعی در نهادینهسازی این فرهنگ و باور ارزشی است.
جوادیان تصریح کرد: البته جنس و ماهیت عکاسی دفاع مقدس و مقاومت که در زمره عکاسی مستند طبقهبندی میشود به گونهای است که هنرمند عکاس باید در شرایط مستند و موقعیت های واقعی اصطلاحاً به ثبت و ضبط رویدادهای جنگی و دفاعی بپردازد اما چون در شرایط کنونی این امر مقدور نیست می توان با یادمان و یادگارهایی که از این فرهنگ ارزشی در دسترس است و در اختیار داریم به شکلی دیگر در ترویج و اشاعه این فرهنگ مؤثر باشیم.
دبیر دومین جشنواره جهانی فیلم و عکس «اربعین» در ادامه گفت: هر روزه خبرهایی در زمینه شهدای عملیات تفحص، ساخت و نصب یادمان و همچنین خاکسپاری تعدادی از شهدای گمنام در فضا و اماکن فرهنگی و مذهبی، اردوی راهیان نور و مواردی از این دست را که اتفاقاً دسترسی و حضور در آئین و مراسم آنها امکانپذیر است را شاهد هستیم که آنها را به عنوان موضوعات و سوژه های عکاسی به منظور شرکت در چنین رویدادهایی میتوان دستمایه قرار داد.
این عکاس پیشکسوت انقلاب و دفاع مقدس افزود: به هر حال مواجهه نسل جوان انقلاب اسلامی با این یادمانها و پدیدههای برجای مانده از دوران دفاع مقدس، موقعیت و شرایط بکری را فراهم میآورد که هنرمند عکاس میتواند با درک درست آن و اصطلاحاً شکار آن و لحظه وقوع آن، قابی را به ثبت و ضبط برساند که مصداق عکاسی فرهنگ دفاع مقدس و ایثار و شهادت قلمداد شود.
جوادیان با اشاره به رویکرد مؤثر و مثبت برگزارکنندگان جشنواره «قابهای بهشتی» و خروجی سازندهای که این جشنواره در فرهنگسازی آحاد جامعه داشته و دارد تأکید کرد: با این وجود تصور میکنم که این جشنواره میتواند در کنار ایجاد یک فضای سالم رقابتی با مشارکت حداکثری عکاسان و علاقهمندان به عکاسی با محوریت فرهنگ ایثار و شهادت، شرایطی را در آینده نزدیک به وجود آورد که مثلاً با برپایی کارگاههایی آموزشی، مفاهیم و مصادیق عکاسی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از رهگذر تجارب و سوابقی که هنرمندان پیشکسوت در این عرصهها به دست آوردند به درستی به نسل نو و جوان هنر عکاسی کشور منتقل شود.
وی در پایان گفت: هر چند که عکس خود گویای همه ناگفتههای موجود در خود است و برداشتهای صورت گرفته از هر مخاطبی که با یک فریم عکس مواجه میشود قابل احترام است اما در قالب برپایی این کارگاهها هم میتوان به عکاسان در زمینه رعایت عناصر موجود و مورد نظر در یک عکس با موضوع فرهنگ مقاومت نکاتی را گوشزد کرد و هم مخاطبان را تربیت کرد که در رویارویی با یک عکس با موضوعات خاص همچون موضوع مقاومت و فرهنگ ایثار و شهادت چگونه عکس را با جزئیات موجود در آن نگاه کرده و تجزیه و تحلیل کارشناسی داشته باشند.
یادآور می شود، چهارمین جشنواره سراسری عکس«قابهای بهشتی» به دبیری کامران شریفی با اتمام مهلت ارسال آثار، از ابتدای هفته آینده وارد مرحله داوری خواهد شد.